کیست سینه

در این مقاله سعی داریم همه چیز را درباره کیست سینه اراِئه دهیم؛که با شناخت این مشکل بهتر در صدد رفع آن باشیم و بتوانیم در صورت بروز بیماری ، هرچه زودتر با درمان بدون عوارض و جراحی این بیماری را درمان کنیم . وهمچنین آثار ابریشم را در درمان این بیماری بررسی می کنیم.

کیست سینه چیست؟

اولین سوالی که به ذهن ما می آیداین است که کیست سینه چیست؟ پاسخ ساده این است که به کیسه های پر از مایع کیست می گویند برای پاسخ دقیق تر به این سوال ابتدا بیایید نگاهی به ساختار پستان بیندازیم تا دلیل بوجود آمدن این کیسه های پر از مایع را بهتر درک کنیم. به طور خلاصه پستان از بافت چربی،بافت عضلانی,بافت غده ای ،بافت لنفاوی ،عروق خونی و عصبی تشکیل شده است. 

 

 

 

از طرفی هر پستان از بخش هایی به نام لوب که به صورت خوشه ای مانند یک گلبرگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند ،تشکیل شده است که این لوب ها از واحد های کو چک و کوچکتری به نام لوبول و ریز لوبول تشکیل شده اند که واحد اصلی تولید شیر هستند. این واحد ها به کمک مجرا های لوله ای مانند به هم متصل می شوند که همه این مجرا ها در نهایت به نوک پستان منتهی می گردند. 

بزرگ شدن غده ها و بافت های اطراف این مجاری انتقال شیر ؛که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد ،ممکن است باعث انسداد این مجاری شوند. در اثر انسداد این مجاری ممکن است درون آن ها ، یا غدد سینه ؛پر از مایع شود و کیست ها را بوجود بیاورند.

 

کیست سینه در بین خانم های 20 تا50 ساله و خانم هایی که در دوران یائسگی هورمون تراپی انجام می دهند بسیار شایع است و به طوری که نیمی از این افردا این بازه به آن مبتلا می شوند .

 

این بیماری ممکن است در هر دو پستان یا یکی از آنها دیده شود.

 

طبق نظر علم نوین پزشکی هنوز علت دقیق ایجاد کیست سینه مشخص نیست اما برخی متخصصان معتقدند که ممکن است مرتبط با هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در خانم ها باشد. یکی از باور های اشتباه در باره کیست این است که به ارث می رسد . در صورتی که این عارضه پایه هورمونی دارد و خیلی به وراثت مرتبط نمی شود.اما در طب سنتی به وضوح علت این موضوع را سردی بدن و وجود سده ها می دانند ؛ این نظریه پایه و اساس استفاده از ابریشم است .

انواع کیست سینه

میکرو کیست ها: 
کیست های کوچکی هستند که در آزمایش و تصویر برداری تشخیص داده می شوند.

 

ماکرو کیست ها:
اندازه آن ها بین 2.5 تا 5 سانتی متر است به راحتی قابل لمس و تشخیص هستند . معمولا به علت فشاری که وارد می آورند باعث درد ناخوشایندی می شوند.

 

کیست های کمپلکس:
این نوع کیست ها به شکل توده های قابل لمس هستند و اغلب دیواره ضخیمی دارند. بهتر است در باره این نوع کیست ها نمونه برداری و تشخیص انجام شود.

در دسته بندی دیگر می توان کیست ها ی سینه را به انواع زیر نیز دسته بندی کرد:

 ساده:

این کیست ها بیشتر بدون درد و خطر هستند و معمولا به صورت تصادفی در بررسی های تصویری شناسایی می شوند. 

 خوش خیم:

این کیست ها علائم خاصی ندارند ولی ممکن است خطر آفرین شوند .

 درون پستانی:

این کیست ها در داخل بافت پستان قرار دارند و ممکن است در ناحیه یکی از لبه های پستان یا در مرکز آن قرار گیرند .

 خارج از پستان:

این کیست ها در ناحیه زیر بغل ممکن است شناسایی شوند. 

 قابل لمس:

این کیست ها ممکن است با لمس قابل تشخیص باشند و در ناحیه پستان، زیر بغل، گردن و سایر قسمت های بدن قرار گیرند.

علائم کیست سینه

درد: درد ممکن است در ناحیه سینه که کیست واقع شده است، حس شود. در بعضی موارد، درد ممکن است شدید باشد .

 

توده در سینه: شاید بتوانید توده را در سینه خود احساس کنید و با دست لمس کنید . در بعضی از موارد، توده ها بسیار کوچک و دشوار به لمس هستند.

 

تغییر اندازه و شکل سینه: اگر کیست سینه بزرگ شود، ممکن است شکل و اندازه سینه تغییر کند

 

تغییرات پوستی: ممکن است پوست سینه در نزدیکی کیست تیره‌تر یا قرمز شود

علائم کیست سینه

یکی از تفاوت های بین کیست و سرطان این است که چون کیست از کیسه های پر از مایع تشکیل شده نسبت به سرطان که از تقسیم بی رویه سلول های بدن بوجود می آید نرم تر است.

روش‌های تشخیص کیست سینه شامل موارد زیر می‌شود:

معاینه بالینی :

در این روش، پزشک با معاینه فیزیکی سینه و استفاده از ابزارهایی مانند ماموگرافی و سونوگرافی بررسی می‌کند که آیا یک جسم داخلی در سینه وجود دارد یا نه.. 

 

ماموگرافی:

در این روش، از یک دستگاه تصویربرداری برای گرفتن تصاویر از بافت‌های سینه استفاده می‌شود. تصاویر حاصله باعث می‌شود که پزشک بتواند مشکلاتی مانند کیست یا تومور را تشخیص دهد.

 

سونوگرافی:

در این روش، از امواج صوتی برای تولید تصاویر از بافت‌های سینه استفاده می‌شود. تصاویر حاصله به پزشک کمک می‌کنند تا مشکلات مانند کیست یا تومور را تشخیص دهد.

 

برش با سوزن: (FNA)

   در این روش، یک سوزن نازک برای جمع آوری نمونه‌ای از بافت کیست یا تومور در سینه استفاده می‌شود. نمونه جمع‌آوری شده سپس تحت میکروسکوپ بررسی می‌شود تا مشخص شود که آیا سلول‌های بدخیمی در نمونه وجود دارند یا نه.. 

 

برش با سوزن نمونه‌برداری انجام شده توسط کامپیوتر: (CNB)

در این روش، از یک سوزن بزرگتر نسبت به روش FNA برای جمع‌آوری نمونه بافت استفاده می‌شود. نمونه جمع‌آوری شده سپس تحت میکروسکوپ بررسی می‌شود تا مشخص شود که آیا سلول‌های بدخیمی در نمونه وجود دارند یا نه.

درمان کیست سینه

راهکار های طب نوین برای دمان کیست سینه

درمان کیست سینه متناسب با نوع کیست، اندازه آن و علائمی که شخص تجربه می‌کند متفاوت است. در بعضی موارد کیست سینه نیاز به درمان ندارد و به صورت طبیعی از بین می‌رود، اما در مواردی که نیاز به درمان دارد، روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که عبارتند از:

 

رصد و پایش: موارد ی وجود دارد که ، کیست سینه به صورت تصادفی و بدون علائم به دست می‌آید و در چنین حالتی پزشک معمولاً توصیه می‌کند که بیمار مدتی صبر کند تا ببیند آیا کیست افزایش اندازه داده یا خود به خود از بین می‌رود. در این حالت، پزشک باید بیمار را به صورت منظم برای انجام تست‌های تصویری مانند سونوگرافی و ماموگرافی پایش کند

 

درمان دارویی: در برخی موارد، داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی و داروهای هورمونی می توانند برای درمان کیست سینه مورد استفاده قرار گیرند. در برخی موارد، داروهای هورمونی می توانند کمک کننده باشند تا کیست کوچک شود که دارو عوارض جانبی خود را داراست.

 

جذب مایع: در صورتی که کیست سینه باعث علائمی مانند درد یا فشار در سینه شود، ممکن است پزشک یا متخصص سینه مایع کیست را از داخل آن با یک سوزن جذب کند. 

 

جراحی: در مواردی که کیست سینه بزرگ است یا علائمی نظیر درد، تورم و نفخ دارد، پزشک ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. در جراحی، پزشک کیست را به صورت کامل برداشته و آن را برای تست کردن به آزمایشگاه ارسال می کند. در مواردی که برای بیمار جراحی خطرناک است، ممکن است پزشک نیاز داشته باشد کیست را با یک سوزن زدن و خالی کردن آن درمان کند.

 
جراحی تصویربرداری: در مواردی که کیست سینه در مکان هایی قرار دارد که با جراحی سنتی دسترسی به آن دشوار است، جراحی تصویربرداری ممکن است کمک کننده باشد

راهکار های درمان کیست سینه توسط طب سنتی و طب ایرانی

درمان کیست سینه به کمک طب سنتی و طب ایرانی نیز انجام می‌شود. این روش ها برای درمان کیست سینه به صورت گیاهی و یا با استفاده از داروهای طبیعی انجام می‌شوند. 

 

به طور کلی، در طب سنتی ایران، برخی گیاهان و داروهایی برای درمان کیست سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، از گیاه زعفران، کرفس، شیرین بیان، خردل سفید، آویشن، شیرینگ بلوط، زرشک، زنجبیل، فلفل سیاه، گل‌گاوزبان و سایر گیاهان برای درمان کیست سینه استفاده می‌شود.


در طب سنتی ایران، برخی روش‌های دیگر نیز برای درمان کیست سینه وجود دارد که به آن‌ها عمل جراحی نمی‌گویند. به عنوان مثال، یکی از روش‌های متداول برای درمان کیست سینه در طب سنتی ایران، استفاده از ترکیبی از نخود فرنگی، کرفس، آلوئه ورا و عسل است که برای تسکین درد، کاهش سایز کیست و تخلیه مایع کیست استفاده می‌شود.


لازم به ذکر است که در هر صورت، پیش از استفاده از هر گونه داروی گیاهی یا طبیعی و یا شیمیایی باید با پزشک خود مشورت کنید و برای درمان کیست سینه، تنها از داروها و روش‌های مورد تأیید و به دستور پزشک خود استفاده کنید و خودسر اقدام به درمان نکنید.

و اما پرنیان پوش

با توجه به همه توضیحاتی که درباره کیست سینه و نظریه های طب سنتی در خصوص سردی بدن و وجود سده ها ارائه کردیم متوجه شدیم که این عارضه در بین زنان جوان و سالم بسیار شایع است و اکثرا به صورت تصادفی در آزمایشات و تصویر برداری ها تشخیص داده می شود. پس چه خوب است که پیش از ابتلا به آن ؛به فکر پیشگیری از بروز این مشکل باشیم.
همانطور که خداوند درمان بسیاری از بیماری ها را در طبیعت برای انسان قرار داده و انسان را به استفاده از این نعمات تشویق می کند ، درمان این بیماری ها هم در طبیعت هست ! این درمان چیزی جز ابریشم نیست . این ماده با خاصیت گرما بخشی فوق العاده از بروز مشکلات ناشی از سردی بدن مانند کیست سینه پیشگیری می کند. این ماده بی نظیر در کنترل و در مان بیماری های ناشی از سرد ی بدن مانند کیست سینه نیز بسیار موثر واقع می شود.
از دیگر خواص این شیوه درمانی این است که بدون هیچ گونه عوارض جانبی عمل می کند و به صورت کاملا طبیعی سلامتی را به شما هدیه می دهد.
شرکت پرنیان پوش با تکیه بر علم طبیعی و آگاهی و مطالعه در زمینه خواص درمانی ابریشم اقدام به تولید محصولات ابریشمی سلامت محور نموده است. محصولات سلامت محور ابریشمی برای اولین بار در ایران و جهان توسط پرنیان پوش تولید می شود.

امید است که با آگاهی هرچه بیشتر افردا ز این مهم و با استفاده از این محصولات درمانی سلامت محور و بدون عوارض ، بتوانیم گامی مهم را در ارتقا سطح سلامت جامعه برداریم.

کاپ سینه ابریشمی

کاپ سینه ابریشمی پرنیان پوش یک محصول فوق العاده برای درمان کیست سینه و توده های سینه است . این کاپ از دو لایه داخلی و میانی ابریشم صد درصد
خالص و طبیعی ساخته شده است .

کاپ سینه ابریشمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید