ابریشم در قرآن کریم

گرچه در قرآن واژه ابريشم به كار نرفته است، اما چند واژه ديگر وجود دارد كه مفسران به كمك روايات و نظر اصحاب پيامبر(ص) آن را به ابريشم تفسير كرده اند. صريح ترين اين واژه ها «حرير» است كه در آيه 23 حج/22 در وصف لباس هاي بهشتيان آمده است. شيخ طوسي در باره اين آيه مي گويد: معناي سخن آن است كه لباس اهل بهشت ابريشم خالص است. طبرسي نيز دراين باره مي گويد: خداوند لباس حرير را در دنيا براي مردان حرام كرده و آنان را به پوشش آن در بهشت مشتاق گردانيد. وي در جاي ديگري حديثي نقل مي كند كه گوياي ظرافت و بدن نمايي بسيار بالاي ابريشم بهشتي است؛ به گونه اي كه ساق بانوان بهشتي از پس هفتاد پوشش ابريشمي آشكار است. در آيه 53 دخان/44 هنگامي كه خداوند از جايگاه متقيان در بهشت گزارش مي دهد، ياد آور مي شود كه پوشش آنان در آنجا از «سندس» و «استبرق» است. شيخ طوسي به نقل از حسن بصري مي گويد كه مقصود از سندس، حرير است و از قول قتاده بازگو مي كند كه مقصود از استبرق ديباي درشت بافت است و اشاره مي كند كه كاربرد اين تعبير به خاطر آن است كه مردم در اين دنيا با اين نوع لباس آشنايي دارند و گرنه لباس هاي آنجا بسيار برتر و زيباتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید